Voor alle scholen geldt dat ICT-vernieuwing staat of valt met de personeelsleden. Veel mensen hebben zelf een traditioneel onderwijs genoten. De leerkracht staat vooraan en vertelt wat hij/zij te vertellen heeft. ICT vraagt vaak om een andere aanpak. Veel mensen hebben het moeilijk met die omwisseling. Toch is het zo dat zo’n “vernieuwende” aanpak veel voordelen op allerlei vlakken met zich meebrengt.
Schooladministratie ondersteunt door ICT verloopt veel efficiënter.
Educatieve software kan gebruikt worden om “drilprocessen” aangenaam te maken en tegelijk basisvaardigheden ICT bij te scherpen. De motivatie neemt dus toe.
Het biedt de mogelijkheid om leren anders vorm te geven. Kinderen kunnen zelf op zoek naar kennis en leren al doende informatie selecteren en zelfstandig te verwerken.
Leerprestaties verbeteren.
Leerprocessen worden efficiënter.
Om van die voordelen te kunnen genieten moeten leerkrachten in de eerste plaats zelf een aantal vaardigheden onder de knie hebben.
Naast de leerkracht, zijn deze basisvaardigheden uiteraard ook van toepassing op secretariaatsmedewerkers en directies. (Met uitzondering dan van het digitale schoolbord en de pedagogisch gerelateerde zaken, natuurlijk.)
We maakten een bevraging in verband met deze basisvaardigheden. Het doel is niet zo zeer: kijken wie wat kan, maar mensen helpen om die basisvaardigheden bij te werken. Vaak kunnen die basisvaardigheden "opgespijkerd" worden door gewoon even naar een filmpje te kijken of een stappenplan door te nemen.
Een digitaal bord actief en efficient gebruiken doorheen de hele schooldag
Een beamer kunnen aansluiten en kunnen gebruiken op een computer.
Een Chromecast of Clevershare of ... gebruiken om draadloos te presenteren.
Bestanden kunnen beheren: mappen maken, bestanden kunnen kopiëren en verplaatsen;
Bestanden die op een computer staan kunnen verplaatsen naar Google Drive.
Werken met een tekstverwerker en presentatiesoftware, bij voorkeur Google Docs, Google Presentaties.
Digitale agenda maken in Scoodle + aanwezigheden bijhouden Informat;
Eigen foto- en ander materiaal leveren voor de schoolwebsites en de blogs;
Blogbericht kunnen maken en op de klas- of schoolblog posten;
Informatie op internet kunnen terugvinden via een zoekmachine;
De trackpad van een Chromebook kunnen gebruiken in de plaats van een muis; (moet aangeleerd worden aan kinderen ook)
Aanmelden op schoolaccounts (Scoodle/Google Workspace) met behulp van tweetrapsverificatie;
Gmail, Google Agenda, Google Drive, Google Classroom kunnen gebruiken;
Basisvaardigheden Gmail:
Een e-mail opstellen;
Een e-mail beantwoorden;
Een e-mail verwijderen en archiveren;
Een e-mail met bijlage verzenden;
Een document intern delen;
Een document delen met externen.
Google Agenda:
Een agenda-afspraak kunnen maken.
Iemand als gast uitnodigen.
Aangeven als een afspraak past of niet.
Google Classroom
Basisvaardigheden "online lesgeven"
Werken met Google Classroom
Opdrachten maken en verdelen onder de leerlingen.
Werken met Google Meet
Indien kinderen afwezig zijn (maar niet ZIEK) kunnen ze bepaalde lessen meevolgen via een video-conferentie. (zie ook afstandsonderwijs)
Vlot kunnen werken met meerdere beeldschermen of vensters naast elkaar kunnen schikken.
De applicaties eigen aan de functieomschrijving vlot kunnen gebruiken. (Informat, Exact, ...)