Het bewerken van filmpjes vraagt heel wat technische kennis. Technische kennis die de kinderen de voorbije jaren zouden moeten opgedaan hebben, zoals bestanden ordenen, up- en downloaden, knippen, plakken, rechtsklikken om het contextmenu te openen...
Het werken met video brengt ook wat nieuwe uitdagingen met zich mee:
Hoe krijg ik een gefilmd fragment in Canva?
Hoe knip ik weg wat ik niet nodig heb?
Hoe voeg ik titels toe?
Hoe voeg ik geluidsfragmenten toe.
Samengevat: Het werken met video vereist heel wat (reeds opgedane) kennis en ook enkele specifieke, handige vaardigheden.
Digitale informatievaardigheden ontwikkelen
5 - De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
6 - De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
7- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
Bekijk even deze screencasts om wat inspiratie op te doen. Heel makkelijk!
Een kleine video-montage maken over een afgewerkt wereld-oriëntatie-thema.
Een reportage maken van een klasuitstap.
Een eigen kortfilm maken.