De wereld wordt alsmaar meer digitaal. Ook kleuters komen al heel vroeg in contact met digitale media. Het is dan ook aangeraden om hen al wat basiskennis mee te geven. Dit kan in de vorm van programmeren. Programmeren helpt kleuters om op een speelse manier probleemoplossend te denken.
MEva1 Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
Bekijk even deze screencasts om wat inspiratie op te doen. Heel makkelijk!
L
BeeBot oefeningen: https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen/#!/bib/13d7d3dd-4b3a-4e9b-a364-f9f0cbf0ad21
Thema verkeer of autohoek: Maak een doolhof op papier. De auto moet van de ene plek naar de andere rijden. Of moeilijker kies een startplek voor de auto en een eindplek vb: een garage. De kleuters moeten met blokken zelf een route maken om naar de garage te rijden.
Programmeren zonder computer: https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen/#!/bib/3bf78678-2ce4-4ccb-b06a-2114e526c861
Praktijkvoorbeelden: https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/computationeel-denken/inspirerende-praktijkvoorbeelden
ICT-tip Codespark: https://drive.google.com/file/d/1hE4illDlBBosWnDZ4d2xxEx_esgVRAhU/view?usp=drive_link