E-mail is niet meer weg te denken in onze huidige maatschappij. Het is een belangrijke manier om te communiceren. Het is dus ook belangrijk dat leerlingen leren wat een e-mail is, hoe ze e-mails kunnen beheren, openen, lezen, verwijderen, ...
Maar het is evenzeer belangrijk dat ze leren om zelf een e-mail op een goede manier op te stellen.Daarbij is de nodige etiquette ook belangrijk.Mailen is immers niet hetzelfde als chatten. Een e-mail heeft dus de juiste vorm en wordt geschreven in een mooie taal.
MEva4: Digitale communicatievaardigheden ontwikkelen
Geschikte mediamiddelen selecteren en gebruiken om met anderen te communiceren - daarbij selecteren uit voor hen bestemde en beschikbare mediamiddelen
Memw3: Media doordacht en zorgzaam aanwenden
Ervaren en inzien dat er ook in de communicatie via media normen gelden en afspraken nodig zijn
TOsn3: Een schriftelijke boodschap overbrengen
Boodschappen schrijven met
gepaste woordkeuze en correcte zinsbouw
inhoudelijke samenhang
beeldende elementen ter ondersteuning van de boodschap
8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
Bekijk even deze screencasts om wat inspiratie op te doen. Heel makkelijk!
Een e-mail openen, lezen, beantwoorden, verwijderen, doorsturen.
Een e-mail zelf opstellen met de nodige etiquette.
Duid de leerlingen waarvoor de afkorting staat van e-mail (elektronische post) en wat het dus eigenlijk is. (alternatief voor de traditionele brief)
Het is handig om eerst in een klassikale les te tonen hoe het e-mailen werkt. (of toon het screencast filmpje hierboven)
Maak duidelijke afspraken over de etiquette en opmaak van de mail. (aanspreking, mooie zinnen, mooie taal, ...)
Laat de leerlingen eens een e-mail opstellen naar elkaar of naar de leerkracht als oefening. Laat ze ook een mail van jezelf beantwoorden.
Laat ze in een les creatief schrijven eens een brief opstellen (volgens een bepaald thema), maar dan via e-mail.
...