Het is zeer belangrijk dat kinderen zich niet zomaar op het internet begeven, maar dat ze dat ook veilig doen.
Ze moeten zich dus bewust zijn van de mogelijke gevaren.
Doorheen de verschillende leerjaren werden bundeltjes gemaakt waar telkens andere aspecten van veilig internet aan bod komen.
Voor dit leerjaar komen deze onderwerpen aan bod: een eigen account, wachtwoord hygiëne, schattentoren (beveilig je geheimen).
MEmw3
Media doordacht en zorgzaam aanwenden
• 9-12j Ervaren en inzien dat er ook in de communicatie via media normen gelden en afspraken nodig zijn
MEge1
De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassingen ontdekken en begrijpen
MEge5
De functie en de waarde van media in de eigen leefwereld ervaren en illustreren
MEva3
Digitale informatievaardigheden ontwikkelen
• 4-12j Navigeren en zoeken binnen een digitale toepassing waaronder voor leerlingen bestemde webpagina's, educatieve software …
IKid3
Zichzelf worden in verbondenheid met anderen
• 4-12j Zich een deel voelen van de groep(en) waartoe men behoort - ervaren hoe men samen gemeenschap vormt
• 8-12j Ervaren hoe gemeenschappen een eigen identiteit hebben - inzien dat die identiteit niet vast staat, maar steeds verder groeit en mee bepaald wordt door haar leden - ervaren hoe de school als gemeenschap getuigt van haar identiteit als katholieke dialoogschool
OWsa1
Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen op verschillende manieren samenleven en groepen vormen
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
Uitleggen dat accounts op het internet zoals het nu is onmisbaar zijn.
Uitleggen waarom het belangrijk is dat we over een ‘eigen account’ afspraken maken.
Uitleggen waarom een account een wachtwoord heeft.
Uitleggen waarom je een wachtwoord geheim moet houden.
Uitleggen dat niet iedereen het internet op dezelfde, goede manier gebruikt.
Verwoorden wat het begrip “hacker” inhoudt.
Beknopt uitleggen hoe hackers wachtwoorden en accountgegevens proberen te stelen.
Uitleggen wat je kan doen om jezelf te beschermen tegen hackers.
Vertellen wat een wachtwoord is.
Uitleggen hoe een goed wachtwoord opgebouwd is.
Uitleggen welke technieken hackers gebruiken om accountgegevens te bemachtigen.
Uitleggen waarom je niet alles openbaar te grabbel moet gooien.
Uitleggen waarom het best is om verschillende wachtwoorden te gebruiken voor verschillende sites.
Uitleggen wat “identiteitsdiefstal” inhoudt.
Kunnen benoemen dat niet alles wat op internet staat voor kinderen bedoeld is.
Uitleggen dat afspraken over wat mag en kan in huis eigenlijk door te trekken zijn op internet.
Verwoorden welke afspraken er thuis zijn omtrent schermen, accounts, schermtijd...
Kunnen benoemen dat ook ouders een belangrijke rol hebben in het leren omgaan met het internet.
Herhalen wat “online hoffelijkheid” inhoudt. (L3)
De bundel veilig op het net deel 2 kan worden gebruikt.
Er zijn twee delen. Een leerkrachtendeel en een leerlingendeel. Klik hieronder om naar de juiste bundel te gaan.
Zelf een goed idee omtrent deze leerinhoud? Geef het door via ict@sgfv.be