We verzamelen allemaal veel documenten, kalenders, we maken groepen, classrooms, ...
Om het beheer overzichtelijk te houden, gebruiken we steeds volgende schoolafkortingen als we materiaal delen binnen de SG:
FMA: Sint-Amandus
FMT: Basisschool 't Veld
FMM: Marialoopschool
FMP: Paandersschool
FML: Sint-Lutgardis
FPP: Basisschool Pit
FEA: De Akker
SGFV: Scholengemeenschap Ferdinand Verbiest
In verband met de schoolkalenders maakten we volgende afspraken:
Om vlug met het team of personeelsleden te communiceren gebruiken we google chat en google spaces.
We geven steeds de voorkeur aan het gebruik van snelkoppelingen naar bepaalde documenten, in de plaats van kopies te maken van bestanden. Op die manier voorkomen we dat er veel verschillende versies van éénzelfde document de ronde gaan doen. De oorspronkelijke documenten moeten een plaats krijgen in de meest bovenliggende "map".
Bijvoorbeeld:
Het arbeidsreglement is een document dat voor alle scholen hetzelfde is. Dat moet dus ergens in een gedeelde drive van de SG zitten, bij de CODI. Scholen/directies kunnen een snelkoppeling maken naar dat document en die snelkoppeling opnemen in hun Gedeelde Drive met hun team. Op die manier worden documenten automatisch bijgewerkt als er aanpassingen gebeuren op het hoogste niveau. (<- in de gedeelde drive van de SG)
Als er een gedeelde drive aangemaakt wordt, gebeurt dit steeds via de juiste naamgeving:
SCHOOLAFKORTING - NAAM VAN DE DRIVE
Bv:
FMP - Website
FMM - Secretariaat
SGFV - ICT
Het is "best practice" om alle documenten van een directeur, secretariaatsmedewerker en zorg-coördinator te verzamelen in een Gedeelde Drive.
De printpolicy in de scholengemeenschap is eenvoudig:
Enkel personeel mag zaken afprinten die ze nodig hebben om hun job naar behoren uit te voeren. Privé-dingen afdrukken kan enkel en alleen met toestemming van de directeur van de school. Die zal je ook informeren over een eventuele vergoeding hiervoor.
Er wordt hiervoor enkel materiaal van de school gebruikt: Chromebook, Chromebox aan het bord, in secretariaat en administratie eventueel vaste computers of laptops van de school zelf. Omdat het aanpassen van printerdrivers niet systematisch en gecentraliseerd kan gebeuren in onze SG, werken we overal waar mogelijk via DirectPrint.
Alle collega's hebben een printcode om mee te printen. Er wordt beveiligd afgedrukt. Dat wil zeggen dat een printopdracht naar de machine wordt gestuurd, maar dat de machine de opdracht vasthoudt tot je je printcode komt "intypen" op de machine zelf. Pas dan wordt er geprint.
Leerkrachten worden in staat geacht om zelf te kunnen oordelen of ze bepaalde zaken in kleur MOETEN printen of niet.
Er worden geen printlicenties aangekocht voor leerlingen. Leerlingen die moeten printen, kunnen dat doen door een document te delen met de leerkracht die het op zijn/haar beurt kan afprinten. Bij voorkeur doe je dit met Classroom.
Ondersteuners kunnen ook zaken printen die ze nodig hebben bij de begeleiding van een leerling in school.
Hiervoor dienen ze onderstaande stappen te volgen:
de ondersteuners vragen via ict@sgfv.be een SGFV account aan. (ze verduidelijken hierbij dat ze deze nodig hebben om te kunnen printen als ondersteuner en geven ook duidelijk aan in welke school of scholen ze dit nodig hebben)
Er wordt voor de ondersteuners een SGFV account aangemaakt en geven ze de nodige rechten op de printers.
de ondersteuners krijgen een SGFV account met wachtwoord en stappenplan toegestuurd voor het installeren en gebruik van Direct print op hun computer.
Wat betreft printers zelf:
Die worden bij voorkeur via het raamcontract gehuurd. Oude printers van thuis blijven thuis.
Vuistregel is: hoe minder printers/kopieermachines in een school, hoe beter. Bij voorkeur werkt iedereen op één kopieermachine. De tijd dat de leerkrachten allemaal een printer in hun klas hadden, of dat er in elk bureautje een printer stond, is gelukkig ver achter ons.
Kinderen krijgen bij ons op school elk een eigen account.
Op het einde van het jaar wordt van de kinderen die de school verlaten verwacht dat ze zelf hun content overzetten via TakeOut naar een privé-account.
Ze krijgen hiervoor van de leerkrachten een stappenplan.
De accounts worden in de grote vakantie opgeschort.
In september krijgen ze een nieuw wachtwoord voor hun account.
De accounts van oud-leerlingen worden verwijderd.
Aan die account zijn een aantal afspraken gekoppeld.
Elk jaar krijgen de kinderen een brief mee waarin die afspraken staan.
Op regelmatige tijdstippen bekijkt het ICT-team (ict-coördinator en ICT-kernteam) het logboek met daarin het e-mailverkeer van de leerlingen in een school.
Wanneer er wordt opgemerkt dat leerlingen zich niet aan de gemaakte afspraken houden :
wordt er een mail gestuurd naar de leerling, directie en leerkracht met daarin een waarschuwing.
daarna wordt voor een tijd het e-mailverkeer van deze leerling gemonitord.
blijven de afspraken niet nageleefd worden, wordt er contact opgenomen door de directie met de ouders.
Als je in de scholengemeenschap werkt, krijg je een Google-Account toegewezen. De afspraken hierrond staan beschreven in het arbeidsreglement. Gebruik deze account NIET voor privédoeleinden.
Bij uitdiensttreding:
Werk je niet meer in onze scholengemeenschap of ga je op pensioen? Dan wordt je account opgeschort en na één maand definitief verwijderd. Kom je nadien toch nog terug, dan start je terug met een lege, gloednieuwe account.
In het geval van een tijdelijke andere opdracht (TAO) wordt je account opgeschort op de dag dat je nieuwe opdracht ingaat. (account blijft bestaan, maar je kan niet meer inloggen)
Kom je terug, dan wordt je account terug opengezet.
Ga je definitief uit dienst, dan wordt je account verwijderd.
📣 Opgelet!
Wil je je mails en of bestanden uit Drive overzetten? Gebruik dan Google TakeOut om je boel naar een privé-account over te zetten. Doe dit VOOR de dag dat je uit de school vertrekt.
Indien gewenst kunnen we een auto-reply instellen op je mailbox met de melding : "Persoon X of Y werkt niet langer in onze scholengemeenschap. Richt je vanaf nu naar nieuw-emailadres@privé.be"
De volledige deontologische ICT-code staat HIER uitgewerkt.
Veel zaken in de deontologische ICT-code spreken voor zich.
Hieronder vind je een (niet allesomvattende) samenvatting :
Als leerkracht/directie/secretariaatsmedewerker heb je een voorbeeldfunctie. Kort samengevat zou je kunnen zeggen: gedraag je online/digitaal op dezelfde manier als je je offline gedraagt.
De personeelsleden krijgen op school accounts voor verschillende platformen. Deze accounts zijn strikt persoonlijk. Dat wil zeggen dat het wachtwoord niet mag worden doorgegeven aan collega's, interims of anderen. Als er misbruik wordt vastgesteld, wordt de eigenaar van de account 'verantwoordelijk' gesteld.
Het is niet toegestaan om het mailadres van de scholen te gebruiken om op het internet uitspraken te doen die op school niet door de beugel zouden kunnen. (Bijvoorbeeld: politieke uitingen op een forum, …)
Het is niet toegestaan om het mailadres van de school te gebruiken om zakelijke voorstellen te doen aan collega’s of externen. (bv: Geen tupperware-mailtjes, …)
De schoolaccount is een werkaccount en mag enkel gebruikt worden voor werkgerelateerde doeleinden.
Gebruik het dus niet voor: Netflix, Zalando, Bol.com of Coolblue, Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Linked-In, enzoverder ...
Hoewel we het zeker niet aanraden, mag de opslagruimte in Google Drive wel privézaken bevatten, maar als er ooit vermoeden is van misbruik, dan mag het schoolbestuur iemand aanstellen om behalve de mails ook dit in te kijken.
Het is niet toegestaan om illegale of gekraakte software/muziek/films/e-books/... op te slaan in de Google Drive van je schooladres.
Op de scholen mag vrij gebruik gemaakt worden van internet.
Bepaalde content past echter niet op school.
Spelletjes, blogposts versturen, facebookberichtjes plaatsen, likes op instagram, ... tijdens de lesuren is not done. De ouders zien ook wanneer jij dingen liket en wanneer jij dingen doorstuurt. Als je op dat moment verondersteld wordt om voor hun kinderen te zorgen, komt dat niet erg professioneel over.
Geen racistische/obscene/illegale content.
Er worden geen "schoolse zaken" gepost op privé-sociale media. We vragen aan de leerlingen expliciet toestemming om dit via de kanalen van de school te doen, niet van de leerkrachten privé.
Deze regels zijn dieper uitgewerkt in het arbeidsreglement en in de deontologische ICT-code.
Bij vermoeden van inbreuken tegen deze regels, mag de ICT-coördinator het netwerkverkeer monitoren en de directies of schoolbestuur op de hoogte brengen.
Problemen of defecten worden steeds bij de ICT-coördinator gemeld. (zie 'Hulp')
Het gebruik van eigen laptop/computer/iPad/tablet/… op school is toegestaan, maar enkel op eigen risico. De school kan niet verantwoordelijk gesteld worden bij schade.
Ga je aan de slag met ICT in de klas? Hou dan steeds toezicht. Tip: Zet je achteraan zodat je de schermen van de kinderen in de gaten kan houden als ze bezig zijn.
De concrete verwachtingen ivm afstandsonderwijs kan je hier bekijken.
Uiteraard proberen wij cyberpesten op onze scholen zoveel mogelijk te voorkomen. Wij kunnen uiteraard enkel de schoolse kanalen beheren. We maken goeie afspraken met de leerlingen over hun account die ze krijgen op school. Af en toe zijn er ook steekproeven om te controleren of iedereen zich aan de regels houdt. Zoniet, dan worden de leerkrachten en directies hiervan op de hoogte gebracht.
Wat de kinderen thuis doen, daar hebben we uiteraard geen controle over. We proberen wel in te zetten op het bijbrengen van zowel on- als offline gedragsregels. Wat kan, wat kan niet?
Als we dingen zien passeren op de schoolse kanalen (Google Account) die niet door de beugel kunnen, proberen we kort op de bal te spelen: Leerkracht en directie wordt op de hoogte gebracht.
Als dit van privé-kanalen gebeurt, is dit veel moeilijker te spotten. Het gebeurt thuis, maar heeft wel degelijk een invloed op de klas- en schoolwerking en de kans dat dit op school wordt gemeld is dus reëel.
Via ouders.sgfv.be geven we, kort samengevat, deze 6 stappen mee:
Wees er voor je kind.
Verzamel bewijsmateriaal
Rapporteer en blokkeer.
Controleer je privacy-instellingen.
Breng de school op de hoogte.
Stap met je bewijsmateriaal naar de politie.
Als school zal je wellicht de reflex hebben: het gebeurt thuis, dus wij kunnen daar toch niets aan doen?
Toch wel. We zullen als school moeten waken over het welbevinden van dat kind.
We raden aan om het pesten in de klas aan bod te laten komen in een gesprek. Het vraagt veel moed om als derde partij bij pesterijen tussen te komen en te zeggen: "laat hem of haar gerust!". Dat is op de speelplaats zo, maar ook in het echt. Online is dit echter anders, want er zijn mogelijkheden genoeg om het slachtoffer via privéberichten te laten weten dat je het niet OK vindt wat er allemaal gebeurt. (zonder dat de pesters dit zien passeren)
Vraag de kinderen (de "toekijkers") om eens een berichtje te sturen waarin ze aan het slachtoffer laten weten dat ze niet met de pester(s) akkoord zijn en dat ze er willen zijn voor het slachtoffer. Op die manier voorkomen we dat een slachtoffer het gevoel krijgt dat hij/zij er helemaal alleen voor staat.
We vragen de ouders ook om met bewijsmateriaal naar de politie te stappen. Daarna kan je als leerkracht in de klas komen en kan je dat laten weten tijdens een klasgesprek. "Jongens en meisjes, wat in de klas aan het gebeuren is, is echt strafbaar. Er is een klacht ingediend bij de politie en de kans is groot dat dit onderzocht wordt. Ik heb hier een verslag bij. Er staat bewijsmateriaal bij. Foto's van gemene berichten... Ik zal eens een stukje voorlezen..."
Dit zorgt wellicht voor een shock-effect. Je kan nadien aan de pesters (of aan de hele klas) vragen om de gemene berichten, foto's, filmpjes... te verwijderen. Als er excuses moeten aangeboden worden, is het misschien ook de moment.
Aansluitend kan er een brief meegegeven worden naar alle ouders van de (betrokken) klas(-sen). Die je bij voorkeur laat ondertekenen door de ouders.
Cyberpesten is strafbaar, dus het is in het belang van zowel de slachtoffers als van de daders om stappen te zetten.
Heel veel zaken rond cyberpesten zullen overeenkomen met het anti-pestbeleid op school. Er zijn echter wel dat aandachtspunten als er sprake is van cyberpesten.
Probeer zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen. Neem printscreens en schermopnames van wat er gebeurt online.
Als je uiteindelijk in gesprek gaat met de daders, vraag hen de pestberichten te verwijderen.
Bekijk of voorzie een anti-pestbeleid op school. In dit anti-pestbeleid staat een duurzame en integrale aanpak, in plaats van te focussen op eenmalige acties.
Verduidelijk onder meer de volgende zaken in je visietekst:
Wat wordt er minimaal verwacht van alle betrokken partijen (leerlingen, leerkrachten en ouders)?
Wie draagt welke verantwoordelijkheid?
Waar kan iedereen terecht bij vragen of problemen?
Tijd maken om te luisteren
Plan een gesprek in.
Geef aan dat je het heel belangrijk vindt dat hierover gepraat wordt.
Neem het altijd ernstig
Laat de leerlingen zoveel mogelijk aan het woord. (Doe zeker niet aan victim blaming.)
Stel samen een stappenplan op
Bewijsmateriaal verzamelen
Vermijd dat de dader het slachtoffer online kan lastigvallen. (blokkeren en rapporteren op sociale media, privacy-instellingen nakijken)
Licht de ouders, vrienden in van de situatie. (geef steun)
Confronteer de daders (zie hieronder)
Bespreek het in de klas indien het slachtoffer hiervoor openstaat. Als het slachtoffer er liever niet over praat, kan je een extra les rond cyberpesten inplannen.
Met deze tips kan je voorkomen dat je in de toekomst nog het slachtoffer wordt van cyberpesten.
een confronterende aanpak
verzamel bewijsmateriaal (screenshots)
laat een getuige aan het woord
Leg de link met het schoolreglement, het antipestbeleid, de afspraken op school.
Zeg dat dit gedrag meteen moet stoppen
OF een niet-confronterende aanpak
Kijk hier vooruit en denk na wat nodig is om het pestgedrag te stoppen.
Welke hulpmiddelen kan je aanreiken voor de dader.
Maak er in deze aanpak een dialoog van. (goed moment, goede plaats, eventeel samen met de ouders, laat de dader zijn betrokkenheid toelichten)
Laat de dader zijn of haar verantwoordelijkheid nemen: welke stappen moet hij zetten om de veiligheid van het slachtoffer opnieuw te garanderen. Breng (met toestemming van het slachtoffer) de pesterij in kaart en geef de mogelijkheid om zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen. (eventueel foto's verwijderen,...)
Stel samen een herstelovereenkomst op: schrijf hier het engagement van de pestkop duidelijk op. Vermeld de termijn om dit te realiseren en voorzie een evaluatie. Voorzie "steunfiguren" op school die dit controleren en begeleiden.
Loopt het pesten zodanig uit de hand dat enkel praten niet voldoende is?
Schakel dan de politie in. Wanneer je kind bijvoorbeeld wordt afgeperst met naaktfoto’s of in elkaar wordt geslagen op school, kan de politie helpen om het probleem gericht op te lossen. Je kan dan aangifte doen bij de politie van je woonplaats. Eens iets op internet staat, is het vaak moeilijk om het er ooit nog af te krijgen. Vaak is de enige te bewandelen weg klacht indienen bij de politie om bijvoorbeeld foto's of video's verwijderd te krijgen.
Onderstaande materialen kunnen gedeeld worden met de ouders. Aan de hand hiervan geef je ze meer info en de nodige tools om hier ook thuis mee aan de slag te gaan.