...die zijn ziek. Die moeten rusten en herstellen.
Als een kind niet ziek is, kan het eigenlijk perfect de les meevolgen. Zet een Chromebookje in de klas op de bank van het kind en gebruik Google Meet (via Google Classroom). Richt de camera op het bord of op jezelf tijdens je instructie of tijdens het voorlezen van een verhaal in de kring of... Op die manier is het kind niet volledig geïsoleerd en kan het eventueel toch belangrijke instructies meevolgen om zo niet te veel achterstand op te lopen.
Het heeft geen zin om van een kind te verwachten om een hele dag achter een laptop of device te zitten. Spreek met de ouders af wanneer je een belangrijke les/instructie geeft.
Quarantaine is geen verlof. Als je niet ziek bent, wordt er dus van je verwacht dat je werkt. Er zijn veel dingen die je kan doen...
Vraag in de eerste plaats wat van je verwacht wordt aan je directeur. Misschien zijn er beleidsondersteunende of administratieve taken die je voor je rekening kan nemen. Misschien zijn er dingen die moeten gebeuren op gebied van zorg?
In het begin van deze periode vinden we nog wel vervangingen, maar misschien zal dat niet zo blijven...
Er zal wellicht niet altijd een vervanging gevonden worden... Een oplossing voor de oudere leerlingen kan eruit bestaan om via Google Meet een instructie te geven in je klas. Spreek af met collega's om de klas wat in de gaten te houden en wees stand-by om kinderen te helpen via Meet.
Maak een Google Meet aan, en zet thuis je laptop open...
... op school doe je hetzelfde. Sluit een Chromebook aan op het digitale bord of via een Chromecast (vraag hulp aan de mensen die WEL op school zijn hiervoor) en op die manier kan je je instructies geven!
Maak een reeks opdrachten klaar waaraan de kinderen individueel kunnen werken. Als ze je hulp nodig hebben, kunnen ze via de Meet in Classroom contact opnemen. Geen kinderen die vragen hebben? Ondertussen kan je eventueel differentiëren van op afstand via video. Natuurlijk zal er wat toezicht nodig zijn in je klas, maar dat hoeft niet per definitie constant.
Eventueel kan je als extra zorg-leerkracht aan de slag. Op die manier kan je kinderen helpen die wat extra aandacht nodig hebben, zorggewijs. Ook weer via video.
Ze komen later zeker nog van pas, bijvoorbeeld in hoekenwerk! Stuur het door naar je collega. Die kan de kinderen van je klas even het filmpje tonen. Zo zien/horen ze de leerkracht nog eens.
Dit kunnen
instructiefilmpjes zijn;
een verhaaltje met een korte verwerking;
een "how-to" - knutsel -filmpje...
Filmpjes kan je gemakkelijk met de camera-app van een Chromebook maken.
Een ideaal moment ook om hoekenwerkfiches te maken waarmee de kinderen later in je klas zelfstandig aan het werk kunnen. Maak "hoekenwerk-instructiefilmpjes" die de kinderen via een Chromebook zullen kunnen bekijken en zo volledig zelfstandig aan de slag kunnen.
Er zijn op elke school wel dingen te bedenken die je van thuis uit kan doen.
Nadenken over de speelplaatswerking. Kunnen er nieuwe koffers bij? Moeten er weg? Inspiratie zoeken op internet. Inspiratie verwerken in concrete fiches.
Misschien moet er een nieuw kader komen ivm referentiematen in de lagere klassen.
Misschien zijn er bepaalde soorten activiteiten die momenteel over de hele school te weinig aan bod komen, bijvoorbeeld: buitenactiviteiten. Werk concrete voorbeelden uit.
Bekijk eens het omgevingsboek van de school. Wellicht zijn daar nog enkele interessante plekjes aan te duiden, of heb je nog interessant materiaal liggen dat je hierin kan verwerken van een extra-muros activiteit die je eens gedaan hebt.
Werk bewegingstussendoortjes per leerjaar uit voor de hele school, heel belangrijk in tijden van corona!
Misschien zijn er nog collega's in quarantaine waarmee je kan samenwerken. Gebruik Google Meet en Google Chat hiervoor.
Misschien staat er foute of verouderde informatie op de schoolwebsite.
Wellicht ben je lid van een werkgroep waarvoor er iets kan uitgewerkt worden.
De scholen hebben ook allemaal enkele prioriteiten opgesteld, wellicht kan je hiervoor concreet werk verzetten.
Als zowel de leerkracht en de kinderen in quarantaine moeten, wordt van je verwacht dat je afstandsonderwijs geeft. Gebruik hiervoor wat je leerde tijdens de lockdown. Gebruik Classroom en Google Meet.
Maak minimaal 2 keer contact via video per week. Dat kan met elk kind individueel zijn (korte instructie bijvoorbeeld) of met de hele klas in één keer.
Geef afstandsonderwijs.