Het moet ten voordele zijn voor de volledige scholengemeenschap.
Er wordt duidelijk afgebakend wie wat doet. (Directies, ICT, Secretariaat, CODI, ...)
Het moet voor eindgebruikers zo eenvoudig als mogelijk zijn. (Keep it simple, ook al kost het wat.) Leonardo Da Vinci zei: "Simplicity is the ultimate sophistication".
Het moet zoveel mogelijk aansluiten op wat we al hebben, qua accounts. (Zo weinig mogelijk verschillende accounts, zoveel mogelijk SSO waar mogelijk.)
Het wordt steeds nauwgezet gedocumenteerd om op die manier zoekwerk in de toekomst te verminderen.
Het wordt uitgebreid getest alvorens we het loslaten op de eindgebruikers.
Er wordt steeds door de juiste persoon gecommuniceerd. Zaken die vanuit ICT komen, worden vanuit ICT gecommuniceerd, zaken die vanuit directies komen, worden door directies gecommuniceerd, preventie door preventieadviseur, ...
Dit beleidsplan werd uitgeschreven om ervoor te zorgen dat de werking van de scholen op vlak van ICT eenvormig is.
Bij het opmaken van een document als dit, is het belangrijk dat we een visie maken die niet éénzijdig is. De belangrijkste personen in deze scholengemeenschap (naast de leerlingen) zijn de leerkrachten. Zij zijn het die uiteindelijk met ICT in de klas aan de slag moeten. Het is dus vanzelfsprekend dat er ook in het beleid rekening wordt gehouden met de mening van leerkrachten.
Een katholieke basisschool zou rekening moeten houden met iedereen. Ook met de kinderen die thuis niet over een computer kunnen beschikken. Daarom zou er voor die kinderen een extra inspanning moeten geleverd worden. Het gebruik van open source software (gratis) kan hierbij helpen. Ook cloudbased werken is een meerwaarde omdat op die manier alles op school hetzelfde is thuis.
Een (in beperkte mate) open en tegelijk veilige omgeving waar ruimte is voor eigen inbreng en ideeën van leerkrachten. Zij zijn uiteindelijk de spilfiguren waar het allemaal om draait, ze verdienen dus een zekere luxe op vlak van hun klascomputer…
Een duidelijk overzicht van wat we hebben en waarover we beschikken.
Kernteam op elke school om kleine, eenvoudige probleempjes te filteren en op te lossen en om andere teamleden ook warm te maken voor ICT in de klas. (zie taakverdeling)
Een school die openstaat voor vernieuwing en vermodernisering.
Communicatie binnen de scholengemeenschap moet eenvormig zijn en eenvoudig te beheren. Daarom is de overstap naar Google Workspace (2012) belangrijk.
Een school die aangepaste opleidingen voorziet of aangeeft waar ze te vinden zijn op niveau van leerkrachten. Dit alles zou op een centraal ICT-platform moeten gebeuren. (website van en voor leerkrachten (ictleerlijn.sgfv.be))
Tegenwoordig kan je altijd en overal werken. Daarom geven we de voorkeur aan cloudomgevingen om in te werken.
In de eerste plaats willen we uiteraard zorg dragen voor een kwalitatief goed onderwijs. Nieuwe media krijgen daar per definitie een belangrijke plaats in.
Een beperkt aantal ICT-basisvaardigheden moet dus aangebracht worden, maar dat moet geïntegreerd gebeuren tijdens een leeractiviteit van een bepaald vak. Om toch een zekere continuïteit en samenhang te creëren in het aanleren van dergelijke basisvaardigheden, is er een ICT-leerlijn in onze scholengemeenschap.
De ICT-leerlijn is een werkinstrument voor en door leerkrachten (ICT-kernteam). Ze omvat een reeks concrete doelen gekoppeld aan het ZILL-leerplan en aan de eindtermen. Bij elk doel vind je praktijkvoorbeelden, filmpjes, links...
Het is in de eerste plaats de leerkracht die met de kinderen gaat werken rond ICT. Ook op het vlak van ICT is het noodzakelijk dat je als leerkracht “inhoudelijk expert” bent.
Inhoudelijk expert zijn houdt in dat je als leerkracht een aantal basisvaardigheden bezit die je kan overbrengen aan de kinderen.
Voor het leerdomein wero ben je inhoudelijk expert als je zelf bepaalde verschijnselen kan uitleggen op kindniveau. Je hoeft hiervoor geen diploma “doctor in de quantum-fysica” te hebben. Dit geldt ook voor ICT.
Dit zijn de eindtermen waaraan we als scholengemeenschap moeten werken.
De leerlingen
hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
kunnen zelfstandig oefenen in een door ict ondersteunde leeromgeving.
kunnen zelfstandig leren in een door ict ondersteunde leeromgeving.
kunnen ict gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
kunnen met behulp van ict voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
kunnen ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
kunnen ict gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
De scholengemeenschap legt alle ICT punten van de scholen samen om een 36/36 opdracht te voorzien voor een ICT-coördinator. In 2021 kwam daar een halftijdse ICT-co bij. (Jens)
Indien de schooleigen ICT punten niet toereikend zijn voor een voltijds ambt wordt binnen de enveloppe stimulipunten gezocht naar een oplossing of worden er punten uit de zorgenveloppe aangewend voor zorg ICT.
Bij uitgesproken ICT noden binnen een school kan de directeur een gemotiveerde vraag stellen aan het CD-SG om een beperkte extra ondersteuning te krijgen voor schooleigen ICT. Deze vraag wordt opgenomen in het advies naar het CASS en OCSG voor de goedkeuring van de personeelsformatie van het volgende schooljaar.
Alle ICT werkingstoelagen van de scholen worden samengebracht bij de ICT-coördinator. Die bewaakt de besteding van deze ICT middelen en brengt hierover verslag uit op het CD-SG.
Het ICT-kernteam bestaat uit zeven leerkrachten en de ICT-coördinatoren. Bedoeling is dat er van elke school van de scholengemeenschap één afgevaardigde is in het kernteam.
In de eerste plaats is het kernteam een eerste aansprekingspunt voor kleine probleempjes en vragen. Als de werking van een bepaald programma niet helemaal duidelijk is, als je vergeten bent hoe je iets doet, als je twijfelt over of je iets op de juiste manier doet, … kan je iemand van het kernteam aanspreken.
Ten tweede is het kernteam een dynamische groep die vaak met ICT in de klas aan de slag gaat.
Tenslotte is het ook de bedoeling dat de leden van het kernteam nu en dan eens het woord kunnen krijgen tijdens een personeelsvergadering om ICT-gerelateerde materie uit de doeken te doen.
Elk jaar zijn er twee of drie bijeenkomsten van het ICT-kernteam.
De leden van het ICT-kernteam worden voor deze bijeenkomsten vrijgeroosterd. Gezien de ICT-verantwoordelijke van de school een aantal extra taken heeft (zie taakverdeling) is het wellicht wenselijk om die persoon van enkele/veel andere werkgroepen te vrijwaren zodat het ICT-werk in proportie is met het werk dat andere leerkrachten doen.
Op de scholen van de scholengemeenschap doen we een grote inspanning om “de grijze zone” te vermijden. Een mogelijkheid hieromtrent is open source software of vrije software en het gebruik van Chrome OS en Google Drive.
Zie pagina: aankoopbeleid