Door programmeren op een speelse manier, leren kinderen heel veel vaardigheden die in veel situaties en later ook in veel beroepen van pas komen. Je leert op een creatieve manier met behulp van technologie problemen oplossen. Leren programmeren betekent eigenlijk analytisch leren denken. Je moet eenvoudige handelingen opdelen in stapjes. Al deze stapjes samen vormen een programma. Sla je een stapje over dan klopt je programma niet en moet je oplossingen zoeken. Ze leren creatief en logisch denken, ruimtelijk inzicht, probleemoplossend denken, structureren en soms ook samenwerken.
WDlw7 : Logisch en algoritmisch denken
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ict ondersteunde leeromgeving.
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ict ondersteunde leeromgeving.
Bekijk even deze screencasts om wat inspiratie op te doen. Heel makkelijk!
niet van toepassing
Start met programmeren zonder computer: https://maken.wikiwijs.nl/userfiles/604548c3b03cd8e8de6c8094febb8669005374f0.pdf
Programmeer elkaar, zoals in het voorbeeldfilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wpC56gn79YQ . Leer kinderen opdrachten en acties in deelopdrachten opsplitsen.
Er bestaat een grote hoeveelheid sites en apps waar kinderen spelenderwijs leren programmeren. Enkele sites ter inspiratie: https://kodekraker.watnou.nl/ - https://blockly.games/maze?lang=nl - https://runmarco.allcancode.com/ - https://code.org/
De Beebot kan gebruikt worden vanaf de kleuterklassen.
Al goed op weg met programmeren en op zoek naar inspiratie: codekinderen.nl biedt heel wat mogelijkheden en ideeën.
Zelf suggesties? Laat het weten?
ICT-tip: https://drive.google.com/file/d/1hE4illDlBBosWnDZ4d2xxEx_esgVRAhU/view?usp=drive_link