Het is zeer belangrijk dat kinderen zich niet zomaar op het internet begeven, maar dat ze dat ook veilig doen.
Ze moeten zich dus bewust zijn van de mogelijke gevaren.
Doorheen de verschillende leerjaren werden bundeltjes gemaakt waar telkens andere aspecten van veilig internet aan bod komen.
Voor dit leerjaar komen deze onderwerpen aan bod: een eigen account, wachtwoord hygiëne, schattentoren (beveilig je geheimen).
SErv1
Zich engageren in relaties, daar deugd aan beleven en zich daarover uitdrukken
• 10-12j De invloed van leeftijdsgenoten op het eigen handelen, voelen en denken ervaren - zich daarover uitdrukken - evalueren welke impact (allerlei vormen van) relaties op het eigen leven hebben - weerbaar omgaan met groepsdruk
SErv4
Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contexten
• Zich kritisch opstellen ten opzichte van zichzelf en de ander
SEgb1
Gevoelens en behoeften bij zichzelf en anderen beleven, aanvaarden, herkennen en in taal uitdrukken
• 8-12j Inzicht krijgen in complexere gevoelens zoals verliefdheid, verwarring, gespannenheid, eenzaamheid, schuld, schaamte, jaloersheid …
SEgb2
Bewust omgaan met gevoelens en behoeften en deze binnen aanvaardbare grenzen uiten. Zelfbeheersing ontwikkelen
• 4-12j Ervaren hoe eenzelfde situatie verschillende gevoelens en reacties kan uitlokken - met die verscheidenheid respectvol omgaan
SEiv1
Zich inleven in anderen, andere standpunten en situaties, zonder de eigen identiteit te verliezen
• 8-12j Gebeurtenissen, contexten en personen vanuit verschillende perspectieven bekijken - in iemand anders’ schoenen stappen en zich inleven in diens gedachten, gevoelens, behoeften, standpunten en gedrag
• 10-12j Rekening houden met andere standpunten en daarbij meer dan één perspectief in rekening nemen - empathie ontwikkelen voor anderen dichtbij en veraf - in het eigen gedrag rekening houden met de gevoelens en de behoeften van anderen zonder zichzelf te verliezen
• 10-12j In de schoenen van iemand anders gaan staan en zo diens situatie en context juist inschatten
SEiv2
De eigenheid en grenzen van anderen respecteren
• 6-12j Aanvoelen wat voor iemand gevoelig ligt of belangrijk is en daar spontaan rekening mee houden
IKid2
Een positief, realistisch zelfbeeld opbouwen
• 2.5-12j Ontdekken en aanvaarden dat het leven mooie kanten én schaduwkanten heeft - ondanks negatieve ervaringen een hoopvolle kijk op het leven handhaven - ervaren hoe men als mens voortdurend evolueert
• 9-12j Weerbaar omgaan met factoren die het zelfbeeld beïnvloeden - beïnvloeding door anderen herkennen en er weerbaar mee omgaan
IKwn2
Gewetensvol en verantwoord handelen
• 8-12j Beseffen dat regels en afspraken door mensen worden bepaald en ook door hen kunnen aangepast worden - blijvend kritisch nadenken over bestaande afspraken, regels en omgangsvormen - in overleg met de groep afspraken en regels waar nodig aanpassen en/of opstellen die het welzijn van zichzelf, van anderen en van een groter geheel ten goede komen
MEmw2
Mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud
MEmw3
Media doordacht en zorgzaam aanwenden
OWsa1
Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen op verschillende manieren samenleven en groepen vormen
kunnen uitleggen wat het woord reputatie en reputatieschade betekent.
kunnen uitleggen wat het verschil is tussen online en een offline reputatie.
kunnen uitleggen hoe je (al dan niet onbedoeld) reputatieschade kan oplopen.
kunnen uitleggen wat privacy is.
kunnen uitleggen dat het interessant is om even door de privacy instellingen te gaan van bepaalde apps of sociale media.
kunnen uitleggen wat je zelf kan doen om een treffelijke reputatie te behouden met de focus op een “online” reputatie..
Uitleggen wat portretrecht is.
Uitleggen waarom je goed moet nadenken wanneer je foto’s en filmpjes op internet plaatst.
Heel kort uitleggen wat auteursrechten zijn.
Aan de hand van een voorbeeld uitleggen dat een bericht op internet zich heel snel kan verspreiden.
Aan de hand van een vereenvoudigd voorbeeld uitleggen wat exponentiële groei is.
herhalen waarom het belangrijk is om een goed wachtwoord te kiezen.
herhalen hoe je een goed wachtwoord maakt. (L4)
Uitleggen wat het verband is tussen een goed wachtwoord en je online reputatie.
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
De bundel veilig op het net deel 2 kan worden gebruikt.
Er zijn twee delen. Een leerkrachtendeel en een leerlingendeel. Klik hieronder om naar de juiste bundel te gaan.