Het belang van bewust omgaan met digitale media en technologie.
Je online identiteit wordt beïnvloed door wat je deelt, en je digitale voetafdruk kun je beperken door privacyinstellingen aan te passen.
Sociale media en influencers hebben een grote invloed op jongeren, terwijl het internet ook veel kansen biedt voor creativiteit en leren, zoals door AI en filterbubbels te doorprikken.
Er zijn risico’s, zoals online pesten, fake news en privacyproblemen, waarbij kritische vaardigheden en rechten zoals portret- en auteursrecht belangrijk zijn.
Het vinden van een gezonde digitale balans en kritisch omgaan met technologie is essentieel voor welzijn en mediawijsheid.
MEmw1 Media enthousiast en positief aanwenden
MEmw2 Mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud
MEmw3 Media doordacht en zorgzaam aanwenden
MEge1 De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassingen ontdekken en begrijpen
IVzv4 Specifieke strategieën inzetten om vragen, opdrachten, uitdagingen en problemen efficiënt aan te pakken
SErv4 Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contexten
IKid2 Een positief, realistisch zelfbeeld opbouwen
IKwn2 Gewetensvol en verantwoord handelen
De leerling verbetert doelgericht en op basis van een weloverwogen standpunt over mediawijsheid de eigen mediawijsheidscompetenties.
De leerling gebruikt (digitale) media in functie van de eigen behoefte.
De leerling verwoordt de impact van digitale media en technologie op de eigen leefwereld en die van anderen.
De leerling reflecteert over doelstellingen, doelpubliek, medium, vorm en inhoud bij verschillende informatievormen en verwoordt de impact ervan.
De leerling benoemt en past verschillende strategieën toe om informatie te beoordelen op betrouwbaarheid en bruikbaarheid.
De leerling verklaart het begrip ‘auteursrecht’ en past de regels toe.
De leerling herkent en benoemt kansen en valkuilen van de online wereld en gaat hier gepast mee om.
De leerling verwoordt de regels van ‘portretrecht’ en ‘auteursrecht’ en past deze toe in het kader van een online interactie.
De leerling benoemt en gebruikt (digitale) tools om bepaalde inhouden en toepassingen te creëren.
De leerling benoemt de belangrijkste risico's en bedreigingen van het gebruik van digitale media en beschermt zich hiertegen.
Via deze bundeltjes:
Er is een versie voor LEERKRACHTEN met een lesverloop;
en een versie voor LEERLINGEN;
Zelf een goed idee omtrent deze leerinhoud? Geef het door via ict@sgfv.be