We maken met de verschillende scholen van de scholengemeenschap een podcast. Iedere klas of groep maakt op zijn eigen manier een aflevering, die dan wordt samengevoegd tot de “Ferry Berry podcast”.
De leerlingen gaan aan de slag in verschillende stappen:
De leerlingen bekijken een introductie en verschillende stappenplannen.
Er wordt gebrainstormd over een onderwerp met de klas.
In groepjes worden verschillende rubrieken voorbereid. Er kan gebruik worden gemaakt van voorbereidingsdocumenten en artificiële intelligentie.
In groepjes wordt de podcast opgenomen. Ze maken gebruik van de tool "bandlab" en USB microfoons (uit te lenen bij de ICT-koffers)
Als alle opnames zijn gebeurd, wordt er gemonteerd. Dit gebeurt ook met de tool "bandlab". Alle opgenomen stukjes worden met jingles aan elkaar gemonteerd.
Er wordt met de volledige klas nog een leuke intro en outro gemaakt van de aflevering.
Deelnemen kan door een e-mail te sturen naar ict@sgfv.be
Daarna krijg je toegang tot de classroom met alle materialen.
Ook de leerlingen kunnen nadien toegang krijgen tot deze classroom waardoor ze indien mogelijk zelfstandig aan de slag kunnen.
Alle afgewerkte afleveringen zijn te beluisteren via onderstaande link
MEmw1
Media enthousiast en positief aanwenden
• 2.5-12j De mogelijkheden van media op een positieve, verantwoorde en waardevolle manier aanwenden
• 6-12j Interesse tonen voor (nieuwe) media en hun mogelijkheden en deze mogelijkheden gebruiken - interesse tonen voor het mediagebruik van anderen - op zoek gaan naar nieuwe media-ervaringen.
MEge1
De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassingen ontdekken en begrijpen
• 6-12j Verschillende mediamiddelen en hun mogelijkheden kennen - in functie van een vooropgesteld doel op zoek gaan naar de gepaste media - ervaren hoe een mediamiddel verschillende toepassingen kan hebben
MEge3
Mediacontent verwerken
• Mediacontent ordenen, verbinden en samenvatten
• 9-12j Verbanden leggen tussen de content uit meerdere media
meerdere bronnen met elkaar vergelijken
onderscheid maken tussen relevante en minder relevante informatie
de informatie samenvatten en schematiseren en daarbij gebruik maken van media
mediacontent selectief gebruiken
Op voor hen bestemde mediacontent gepast reageren
MEge4
De audiovisuele bouwstenen van media herkennen, onderzoeken en hanteren
• Geluid
• Geluid > 10-12j Bewust beleven, herkennen, genuanceerd beschrijven en toepassen van:
(digitale) vervorming van geluid
samenspel tussen stilte en geluid, meer en minder geluid
• Montage
• Montage > 10-12j Bewust beleven, herkennen, beschrijven en eenvoudig toepassen van:
het selecteren en monteren van beelden en geluiden
eenvoudige herhalingen (ritmes) in een montage
MEge5
De functie en de waarde van media in de eigen leefwereld ervaren en illustreren
• 10-12j Zich uitdrukken over media-ervaringen - media-ervaringen speels verwerken
MEva1
Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
• 2.5-12j Onder begeleiding experimenteren met de bediening van mediamiddelen uit de eigen omgeving en leefwereld
MEva2
Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
• 10-12j Experimenteren met video - en geluidsbewerking bijvoorbeeld met eenvoudige apps video en geluid manipuleren, stopmotion filmpjes maken …
TOtg5
Bereid zijn om taal correct, verzorgd en gepast te gebruiken
TOmn2
Een mondelinge boodschap overbrengen
• Informatie overzichtelijk weergeven (in beschrijvingen, instructies, vragen, antwoorden)
• 9-12j Spreekgemak ervaren
• 9-12j Boodschappen overbrengen met
gepaste formuleringen
inhoudelijke samenhang
aandacht voor spreektechnische aspecten
aandacht voor niet-talige aspecten (zoals mimiek en lichaamstaal)
• 9-12j Op persoonlijke wijze complexere boodschappen voor een gevarieerd luisterpubliek (leeftijdsgenoten en vooral bekende volwassenen) overbrengen:
onderwerpen uit de leefwereld
abstracte schoolse onderwerpen
bekende of behandelde onderwerpen uit de ruimere omgeving
TOsn3
Een schriftelijke boodschap overbrengen
• Zich expressief uiten (over gevoelens, gedachten, meningen, fantasieën)
• 9-12j Schrijven ervaren als een proces van oriënteren, plannen, formuleren, reviseren en reflecteren