We maakten escapes games op verschillende niveaus. Elke escape game is uitgewerkt volgens een bepaald onderwerp.
In de kleuterklassen en het eerste leerjaar gaan de kinderen op zoek naar een piratenschat.
In het tweede - derde - vierde leerjaar helpen de leerlingen om de biotopen te beschermen tegen allerlei bedreigingen.
In de derde graad zoeken de leerlingen een remedie tegen het YoTikSnaSta-virus. Deze escape game is een aanzet om in de klas verder te werken rond mediawijsheid.
Hoe worden de escape games ingezet in de klas?
De escape games worden in kleine groepjes uitgevoerd. Voor de kleuterklassen en onderbouw gebeurt dit best onder begeleiding.
De escape game voor de bovenbouw kan in kleine groepjes zelfstandig worden uitgevoerd. De naverwerking kan dan klassikaal gebeuren.
Deelnemen kan door een e-mail te sturen naar ict@sgfv.be
3de kleuter / 1ste graad lager
Welkom aan boord van het piratenschip 'De stoute storm'! Dappere kapitein Zwartbaard heeft een oude schatkaart gevonden en wil weten op welk eiland de schat verborgen ligt. Hij reist naar het eiland, maar ontdekt al snel dat hij niet de enige is die naar de schat op zoek is. Voor hij de schat kan bemachtigen, moet hij een reeks puzzels en raadsels oplossen die hem door het eiland leiden. De kleuters nemen de rol van zijn bemanning aan en werken samen om de obstakels te overwinnen en de schat te vinden.
2de graad lager
De leerlingen ontdekken wat klimaatverandering is en leren hoe ze zelf een verschil kunnen maken door middel van leuke en uitdagende opdrachten.
Een escape-game over de opwarming van de aarde
Bovenbouw lager
De mensen zijn gek geworden!
Er is totaal geen besef meer van hoe je omgaat met digitale media. Mensen zetten de vreemdste foto's online en gedragen zich totaal onverantwoord.
Er gebeuren ongevallen, de natuur lijdt eronder en mensen worden ongelukkig.
Een escape-game over mediawijsheid