Kinderen groeien op in een heel andere wereld dan dat van hun ouders of grootouders. Facebook, Netflix, YouTube, smartphones … zijn een deel van het dagelijks leven geworden. Zelfs speelgoed is digitaal en soms zelf programmeerbaar, zoals Lego Mindstorms.
Weten hoe je technologie gebruikt, is één ding. Een ander ding is de achterliggende logica ervan te begrijpen. Leren programmeren helpt jongeren om de digitale wereld waarin ze leven beter te begrijpen. Technologie is dan geen tovenarij meer, maar een uitdagende wetenschap die ze met logica kunnen beheersen.
Het grote aanbod aan eenvoudige software om te leren programmeren (zelfs voor jonge kinderen) zorgt mee voor de programmeerhype. Tien jaar geleden moest je eerst een complexe programmeertaal leren met strikte regels en moeilijke termen. Voor kinderen was dat vaak onhaalbaar: de stap van logisch denken naar een complexe programmeercode was voor hen te moeilijk. Intussen zijn deze drempels verdwenen: allerlei organisaties hebben software ontwikkeld waarin je logische stappen kan weergeven als blokken die je in de juiste volgorde zet. Het bekendste voorbeeld is Scratch . Zo kunnen kinderen en jongeren toch programmeren zonder meteen op de muur van ‘moeilijke’ programmeercode te botsen.
WDlw7 - Logisch en algoritmisch denken
Een eenvoudig algoritme opstellen, toepassen, controleren en bijsturen om een specifieke taak op te lossen of een doel te bereiken zoals bij programmeren .
MEmw1 - Media enthousiast en positief aanwenden
Interesse en verwondering tonen voor technologieën en ontwikkelingen binnen de mediawereld - bereid zijn om op een genuanceerde en toekomstgerichte wijze mee te evolueren met de ontwikkelingen van media.
Ivoc2 - Exploreren en experimenteren in de wereld rondom zich
Vanuit een onderzoeksvraag een experiment kunnen opzetten - nadenken over de weg en de middelen om te exploreren en te experimenteren - durven improviseren - met anderen communiceren over de opgedane ervaringen.
Door te onderzoeken en te ontwerpen nieuwe mogelijkheden ontdekken - willen experimenteren (vrij en gericht).
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Bekijk even deze screencasts om wat inspiratie op te doen. Heel makkelijk!
Code.org: Website waar je voor de leerlingen een programmeertaak kan klaarzetten.
Scratch: Programmeerprogramma voor kinderen.
Lego Mindstorms: Dit is een uitbreiding op de LEGO-bouwsteentjes. De basis van Mindstorms is een centrale besturingsmodule waarmee zelfgebouwde creaties uitgerust kunnen worden met elektromotoren en sensoren die onder andere tast, licht, rotatie, afstand, geluidsvolume en temperatuur waarnemen. Deze kunnen door middel van de software worden geprogrammeerd met een computer.
MakeyMakey: Hiermee kan je zelf een toetsenbord, touchpad of game console maken, om zo je computer aan te sturen. Ideaal om (zelfgeprogrammeerde) spelletjes wat "op te pimpen".
...
Skratch: https://scratch.mit.edu
code.org: https://code.org
Lego Mindstorms: https://www.lego.com/nl-be/themes/mindstorms/learntoprogram
MakeyMakey: https://makeymakey.com
...