L 5-6 : Aankoop van een persoonlijke chromebook voor alle leerlingen (1 op 1)
L1-L4: uitbreiding van huidige chromebooks
ICT koffers die uitgeleend kunnen worden.
Klaar zijn voor onverwachts afstandsonderwijs.
Verdere integratie van ICT in het leerproces van de kinderen verzekeren.
De materiële drempel wegnemen om met ICT aan de slag te gaan.
De leerkrachten kennis en vaardigheden bijbrengen om efficiënt en geïntegreerd aan de slag te gaan met het nieuwe materiaal.
Elke school de kans geven om met uitdagender, duurder... mediamateriaal aan de slag te gaan.
We voorzien voor de klassen L1-L4 voldoende Chromebooks zodat we de grootste klas van die groep 1 op 1 kunnen bedienen van Chromebooks, rekening houdend met het aantal klassen in die school, natuurlijk.
We hebben voor alle kinderen van L5 en L6 een "eigen" toestel.
Bij de aankoop van de Chromebooks focussen we op volgende punten:
3 jaar carry in garantie
11 inch
Touch / spin
Pedagogisch budget bij aankoop van de toestellen, om zo meteen ook te kunnen inzetten op SPEERPUNT 3; opleidingen voor personeel.
Snelle levering.
We voorzien voor alle nieuwe toestellen een SGFV label
Deze toestellen worden niet uitgeleend naar lagere klassen, maar blijven constant in de klas.
Alle chromebooks werden uitgepakt en ingeschreven op het SGFV domein. (augustus 2021)
Bevraging noden digisprong leerkrachten 5de en 6de leerjaar
Uitwerking database met ICT tips en allerhande stappenplannen.
Goeie praktijkvoorbeelden verzamelen, ordenen en toegankelijk maken.
Bevraging via formulier
Leren van elkaar
Hulp in de klas
Leren kennen van nieuwe tools (integratie in de klas)
Hoe pakken we dit aan?
We willen
leren van elkaar (leerkrachten)
Niet HOE maar WAT
zo weinig mogelijk planlast
mag vanuit het schoolbestuur een verplicht karakter hebben.
Concreet
We starten een google chatruimte (met alle leerkrachten L5 -L6)
We maken een uitleg van "hoe werkt google chat" en een kort introductiedocument
We posten een formulier met "wie doet wat?"
We filteren en ICT team pitcht enkele ideetjes. (3 rondes per schooljaar)
We voorzien voor elke pitch een stappenplan.
De leerkrachten kiezen er 1 uit, proberen die uit in de klas.
De leerkrachten geven feedback. (hulp in de klas nodig, hulp van collega's, moeilijk? makkelijk?, haalbaar?
ICT team begeleidt, past stappenplannen aan, gaat helpen in de klas,...
Brainstorm kernteam. (wat in de ict koffers?) + Nadenken uitleensysteem koffers
Samenstellen van de eerste 5 ICT koffers:
Programmeerbare drone (Tello-drone)
Doelgroep: kinderen
Podcastbox (USB-micro en SoundTrap)
Doelgroep: kinderen en leerkrachten
Programmeerbox voor kleuter
Doelgroep: kinderen
Beebots
Clementoni-robot.
GoPro-box (2 GoPro's om opnames te maken)
Doelgroep: leerkrachten en kinderen
Livestream-box
Doelgroep: leerkrachten en kinderen
Uittesten van verschillende koffers in verschillende scholen.