Groepsaankopen worden georganiseerd door ICT-CO. Het gaat hier over een aankoop van een grote hoeveelheid van dezelfde spullen: VB: 20 toetsenborden, 20 Chromebooks, ...
Er worden 3 offertes opgevraagd. Die worden voorgelegd aan CODI en er wordt in samenspraak met iemand anders een beslissing genomen.
VB: toetsenborden, muizen, koptelefoons, ...
Worden in overleg met ICT-co door de school zelf aangekocht.
Worden in overleg met ICT-CO via het raamcontract DOKO aangeschaft. Er worden geen kleine printers meer aangekocht. Alles gaat via leasing.
De algemene regel is dat we bij uitval (defecten) of nieuwe toestellen steeds kiezen voor Chromebooks en Chromeboxes. Hierop worden geen uitzonderingen gemaakt.
Voor Chromeboxes bekijken we allereerst de piste om refurbished mini-computers aan te schaffen die we zelf voorzien van Chrome OS Flex, maar de toestellen worden wel beheerd in het Google platform en moeten dus bijgevolg van een licentie voorzien worden.
Borden ZONDER beamer, voorzien we niet meer van een tweede scherm, wel draadloos toetsenbord en draadloze muis. De reden hiervoor is drieledig:
Vooreerst zouden we nieuwe monitors moeten aankopen. (De resolutie van zo'n Clevertouch bord is vele malen groter dan wat die beamers / oude monitoren aankonden.)
Het werken met meerdere beeldschermen vraagt ook meer en uiteraard nieuwere kabels. Kabels die over de grond lopen zijn gevoelig aan defecten door "vertrappeling". (ook al zitten ze in zo'n kabelgootje.)
De kans dat er iets fout gaat (driver- en resolutie en updategewijs) is vele malen groter als je verschillende beeldschermen gebruikt, zeker als je oude en nieuwe hardware gaat combineren in één desktopomgeving.
Kortom: Meer kosten, meer kansen op problemen.
In de plaats van op deze manier te werken, voorzien we voor de leerkrachten een Chromebook die ze op hun bureau kunnen gebruiken om klasadministratie op te doen.
Computers die MOETEN Windows hebben, bijvoorbeeld in secretariaten voor iRekeningen:
Aankoop via Raamcontract of Refurbished
Inloggen via Google Workspace moet aan staan.
Digitale borden met beamer worden niet langer aangeschaft. Deze worden volledig uitgefaseerd en vervangen door Clevertouchborden via een huurcontract. Na verloop van het contract worden de oude borden terug opgehaald en vernieuwd door de volgende reeks. In sommige gevallen kunnen we vragen om het bord na de loop van het huurcontract over te kopen om het bord op een andere (minder prioritaire) plaats in de school nog te gebruiken. (Bv: leraarskamer, studiezaal, ...)
Muizen:
We leren de kinderen bij voorkeur met de mousepad van de chromebooks werken.
Waar nodig (Lees: bij leerlingen met een beperking) voorzien we een muis.
Koptelefoontjes:
LAGER:
Kinderen brengen oortjes mee van thuis. Iedereen kent wel iemand met een nieuwe GSM ofzo waar oortjes bijzitten. Die oortjes blijven bij de kinderen en worden niet uitgeleend. We voorzien per school een aantal exemplaren voor de kinderen die ECHT zelf niet aan oortjes kunnen geraken.
KLEUTER:
In de kleuterklas beslist de school of er koptelefoons aangekocht worden per klas.
We werken met pfSense op elke school. Er ligt een site-to-site-VPN-verbinding naar elke school.
Hardwarematig gaat de voorkeur naar een SuperMicro server met meerdere gigabit netwerkkaarten.
Er ligt op elke school een telenetlijn met backuplijn over proximus. (Niet alle scholen hebben de backup-lijn)
We vervangen defect Ruckusmateriaal door Unifi-AP's. Die worden in Google Cloud beheerd.
Defecte switches worden vervangen door Unifi-switches.
Het beheer van de iPads kan niet langer op niveau van de scholengemeenschap gebeuren. (Wegens 2FA, technische beperking) Het werken met één apple ID is dus niet meer mogelijk zoals we het in het verleden deden. (één apple ID voor alle iPads)
Gevolg:
Het gebruik van iPads en iPadapps wordt systematisch afgebouwd. Defecte iPads worden vervangen door Chromebooks (met touch scherm)
Op elke school kan één iemand dan apps installeren en de toestellen beheren.
De aankoop van fototoestellen vervangen we door tablets en eventueel losse smartphones voor in de klas.