Via de digisprongmiddelen kopen we voor de kleuterklassen digitale borden aan.
We leren de leerkrachten met de online toepassing Prowise werken. Hiermee kunnen ze
schrijven, tekenen, afbeeldingen en video's tonen
brainstormen met kleuters
een daglijn samenstellen
activiteitjes maken in een thema om zo het bord als "hoekje" in te schakelen:
memory
seriëren
puzzel
cijfertekeningen
...
De huidige gedigitaliseerde wereld de klas binnenbrengen.
Het gebruik van digitale middelen en tools in de kleuterklas versterken.
Een deel van de huidige klasadministratie digitaliseren.
We werken volgens bovenstaand schema.
Er zijn in de technologische 'zoektocht' drie groepen te onderscheiden
Mensen die als eerste met de nieuwe technologie aan de slag gaan, ze gaan, samen met de begeleidende ICT-ers, op zoek naar nieuwe toepassingen van de technologie. Ze banen zich als eerste een weg door het "oerwoud der nieuwe technologie" Sommige routes zullen echter doodlopen. Dan moeten ze even terugkeren om zo hun koers verder te zetten richting hun doel, via een nieuwe, andere weg. Via welke paden geraak ik op mijn doel, welke paden lopen dood?
Mensen die in de eerste voetsporen treden van de innovators.
Ze kunnen steeds terugvallen op de ervaring van de early adopters. (Ze volgen deels het pad dat de innovators met hun machettes in het oerwoud der technologie hebben geslagen. De doodlopende routes zijn reeds aangegeven door de innovators. Ze kunnen dus mee profiteren van de "fouten" van de innovators, maar zijn ook nieuwsgierig om eens te zien waarom een doodlopend straatje precies doodlopend is.
De grote groep volgt de early adopters. Ze gebruiken dezelfde technologie, maar gaan doorgaans niet helemaal alleen op zoek naar nieuwe "innovaties".
Ze stappen in de voetsporen van de early adopters. Ze lusten het liefst 'voorgesneden brood' in hun tocht door het oerwoud. Hun voornaamste bekommernis is om zo snel mogelijk op hun bestemming te komen.
We verdelen de leerkrachten in 3 groepen:
Innovators
Early Adopters
Majority
We stellen een groep Innovators samen. Die worden voorzien van materiaal en een basisopleiding 'Prowise'.
Zij testen uit wat werkt, wat niet.
We verzamelen feedback van die eerste groep, eventueel via een online "terugblikmoment".
Met die feedback gaan we aan de slag om stappenplannen uit te werken voor de groep die volgt. (Met goede praktijkvoorbeelden => gedeelde documenten, sjablonen... )
Ondertussen voorzien we borden voor de tweede groep. (Early Adopters)
Aan de hand van de stappenplannen, ervaring en praktijkvoorbeelden van de Innovators, starten we de Early Adopters op.
De Innovators geven we vervolgens een "verdieping" van de tools.
We verzamelen feedback over die verdieping die we verwerken in stappenplannen voor de Early Adopters.
Op die manier werken we verder tot iedereen de verdiepingsopleiding kreeg.
Als laatste starten we de Majority op met materiaal en opleidingen.
Ook hier verzamelen we feedback over en sturen we bij waar mogelijk.
We blijven goede praktijkvoorbeelden verzamelen op de ICT-leerlijn. (Stappenplannen > een digibord in de kleuterklas)