In dit thema wordt "online vriendelijkheid" besproken. Er wordt eerst een analogie gemaakt naar het "echte leven". Die vorm van vriendelijk zijn in het echte leven, trekken we recht door naar de online wereld, met wat extra aandachtspunten.
Lesdoelen:
kunnen uitleggen dat je altijd vriendelijk moet zijn, zowel in een offline omgeving, als in een online omgeving.
Begrijpen dat geschreven communicatie anders kan overkomen dan bedoelt.
Uitleggen wat het begrip “cyberpesten” inhoudt.
In eigen woorden vertellen wat je kan doen als je geconfronteerd wordt met cyberpesten of ‘haatreacties’
MEmw1 Media enthousiast en positief aanwenden
MEmw2 Mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud
MEmw3 Media doordacht en zorgzaam aanwenden
MEge1 De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassingen ontdekken en begrijpen
IKwn1 Gevoelig zijn voor wat zinvol, goed, schoon, waardevol … is voor zichzelf én voor anderen. Een persoonlijk geweten ontwikkelen
IKwn2 Gewetensvol en verantwoord handelen
SErv5 Oplossingsgericht omgaan met conflictsituaties, in respect voor zichzelf en de ander(en)
OWsa1 Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen op verschillende manieren samenleven en groepen vormen
kunnen uitleggen dat je altijd vriendelijk moet zijn, zowel in een offline omgeving, als in een online omgeving.
Begrijpen dat geschreven communicatie anders kan overkomen dan bedoelt.
Uitleggen wat het begrip “cyberpesten” inhoudt.
De leerling interageert via digitale media met mensen, systemen en diensten.
In eigen woorden vertellen wat je kan doen als je geconfronteerd wordt met cyberpesten of ‘haatreacties’
De leerling verbetert doelgericht en op basis van een weloverwogen standpunt over mediawijsheid de eigen mediawijsheidscompetenties.
Via deze bundeltjes:
Er is een versie voor LEERKRACHTEN met een lesverloop;
en een versie voor LEERLINGEN;
Zelf een goed idee omtrent deze leerinhoud? Geef het door via ict@sgfv.be